Ekrugás?

ALT (!!) sum hevur við náttúru at gera. Ein vanlig eygleiðing, ein "býttur" spurningur, einki er so týðningarleyst at tað ikki kann skrivast her.
Post Reply [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
sveinom
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Ekrugás?

Unread post by sveinom » 02 Nov 2014, 10:22

Etter å ha fått oppklart forrige gåseuklarhet, dukket det opp en ny på en tur ved Kirkjubøur på lørdag (1/11). Sammen med en flokk grågås gikk en annen gås. På avstand var det noe mørke hodet, og en meget slank og forholdsvis lang hals som vakte oppmerksomhet. Som bildet viser, er hodet forholdsvis lite og nebbet forholdsvis langt, med mørk basis, mørk spiss, og med en rosa-aktig midtdel (i alle fall mindre orange enn grågåsas nebb som vi ser på bildet). Det virker som om øynene sitter nokså høyt på hodet. Den mørkere fargen på hodet går nokså jevnt over i en lysere tone. Det er lite tydelige fjærbremmer over ryggen. Benfargen er omtrent som grågåsas, kanskje en aning rødere/mer orange. Kan dette være en ekrugås (Anser fabalis), kanskje av underart fabilis?

Beste hilsen Svein
Attachments
DSC_7579-a.jpg
DSC_7579-a.jpg (533.99 KiB) Viewed 2211 times

Silas o
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Ekrugás?

Unread post by Silas o » 05 Nov 2014, 06:55

Hey!

Handan gásin er ein íslandsgás um eg síggi litirnar rætt á mínum telduskýggja.

Beinini og nevið eru m.a. ikki nóg appilsingul til ekrugás.

VH Silas

sveinom

Re: Ekrugás?

Unread post by sveinom » 09 Nov 2014, 17:13

Hei Silas

Takk for svar! Ja, íslandsgás er det eneste rimelige alternativ.
Grunnen til at jeg ikke trodde på íslandsgás var at jeg syntes nebbet var for stort/langt og hodet for lite (den heter også kortnebbgås på norsk). I tillegg hadde denne gåsen en mye slankere hals enn det jeg har sett tidligere på íslandsgás. I min fuglebok står det at ekrugás kan ha en slank hals (underforstått slankere hals enn andre gjess).

Beste hilsen
Svein

Post Reply